نظر مهدی سعادت برای کتاب عایشه، عایشه است!

عایشه، عایشه است!
سهیل کاووسی
۱۳۹۸/۰۳/۰۲
اگر علی علیه السلام و عایشه در معرکه جمل با هم پیکار کردند برای این بود چون کسانی که عثمان را به قتل رساندند نمیخواستند عایشه و علی با هم متحد شوند و آنها را قصاص کنند لذا آنها را با یک توطئه به جان هم انداختند.
و باید گفت که رویارویی عایشه و علی فقط بخاطر اجتهاد و نحوه برداشت دو طرف بر سر چگونگی قصاص قاتلین عثمان بود نه بر سر عقیده یا اصول ایمان یا کینه و دشمنی و یا ریاست و مال و قدرت.. جمل ناخواسته روی داد، درحالیکه هیچ کینه و دشمنی با هم نداشتند و تنها اختلافات و سلایق شخصی موجب این رویداد گردید، همانگونه که امروزه گاها در کشوری بین دو جناح – که هردو همسو و هم عقیده هستند – بخاطر نحوه اداره کشور گاها اختلافاتی بین آنها ایجاد میگردد.
ما مسلمانان نیز نباید جز خیر و احسان در مورد هر دو طرف چیزی بگوئیم چرا که هر دوی آنها قصدی جز اجرای احکام الهی و تثبیت شریعت نداشتند، هرچند که ممکن است یکی از دو طرف در خطا و اشتباه باشد ولی ما نباید بعنوان یک قاضی بجای الله تعالی داوری نمائیم و یکی را به شدت محکوم و بدگویی کنیم و در مورد دیگری غلو و زیاده روی نمائیم، بلکه حکم آنها را به الله تعالی واگذار میکنیم و برای هر دو طرف دعای خیر میکنیم، چنانکه خداند عزوجل ما مومنان را اینگونه آموزش میدهد که: «وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» (حش 10)
یعنی: (همچنین) کسانی که بعد از آنها آمدند و میگویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینهای نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمی!»
و باید گفت که رویارویی عایشه و علی فقط بخاطر اجتهاد و نحوه برداشت دو طرف بر سر چگونگی قصاص قاتلین عثمان بود نه بر سر عقیده یا اصول ایمان یا کینه و دشمنی و یا ریاست و مال و قدرت.. جمل ناخواسته روی داد، درحالیکه هیچ کینه و دشمنی با هم نداشتند و تنها اختلافات و سلایق شخصی موجب این رویداد گردید، همانگونه که امروزه گاها در کشوری بین دو جناح – که هردو همسو و هم عقیده هستند – بخاطر نحوه اداره کشور گاها اختلافاتی بین آنها ایجاد میگردد.
ما مسلمانان نیز نباید جز خیر و احسان در مورد هر دو طرف چیزی بگوئیم چرا که هر دوی آنها قصدی جز اجرای احکام الهی و تثبیت شریعت نداشتند، هرچند که ممکن است یکی از دو طرف در خطا و اشتباه باشد ولی ما نباید بعنوان یک قاضی بجای الله تعالی داوری نمائیم و یکی را به شدت محکوم و بدگویی کنیم و در مورد دیگری غلو و زیاده روی نمائیم، بلکه حکم آنها را به الله تعالی واگذار میکنیم و برای هر دو طرف دعای خیر میکنیم، چنانکه خداند عزوجل ما مومنان را اینگونه آموزش میدهد که: «وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» (حش 10)
یعنی: (همچنین) کسانی که بعد از آنها آمدند و میگویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینهای نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمی!»
Area Aran
۱۳۹۹/۰۳/۳۰
گل گفتی
Area Aran
۱۳۹۹/۰۳/۳۰
در جواب سهیل کاظمی عایشه هر روز پیش پیامبر بود و همسرش بود همه رازها رو میدونست و زکاوت زیادی داشت چطور با این موضوع کوچیک ممکنه گول بخوره اون که همه احادیث پیامبر رو شنیده بود هر که با علی دشمنی کنه با من دشمنی کرده و هرکه با من دشمنی کنه با خدا دشمنی کرده است رو هم که شنیده بود چرا عمل نکرد
علی مع الحق و الحق مع علی
البته شبه در این حدیث هم میکنند، البته نه انسانهای روشن ضمیر بلکه افرادی مانند ابن تیمیه که میگویند این حدیث اصلا سند ندارد، چه قوی و چه ضعیف!
رجوع شود به ویکی فقه حدیث علی مع الحق و الحق مع علی؛ مقاله مفصلی موجود است و منابع کامل و بیخدشهای ارائه شده. یا حق