فارق از معنای اعجاز علمی، و نسبت اعجاز علمی با تفسیر به رای، که همواره برای من سوال بوده و هنوز هم هست، و هرگز پاسخ قانع کنندهای مبنی بر تمایز این دو مفهوم دریافت نکرده ام، موارد مطرح شده حداقل در مبحث تخصصی بنده، یعنی زیستشناسی، در موارد متعددی به کلی غلط، و در موارد بسیار دیگری مملو از مغالطه بود، البته به خوبی میدانم که چنین عنوان کتابی مصرف درون دینی داشته و به هیچ روی نمیتواند از نظر علمی مورد داوری قرار بگیرد. لازم است سه نکته را متذکر شوم؛ نخست، مفاهیم کهن علمی که امروزه درستی آنان بر ما روشن است، اصلا کم نیستند، مثلا تالس یک هزاره قبل از اسلام، رای به بنیان آبی زیاگان داده است.
دیگر اینکه، منطق استقرای ناقصه علوم تجربی به نتایج مختلفی در باب فرگشت، روانشناسی و... رسیده که ابدا مورد قبول عموم مسلمانان نیستند و در بهترین حالت با متن دینی و هرمونوتیک دین اسلام منافات اساسی دارند. افتومنون ببعض و تکفرون ببعض؟
و سوم، کاملا قابل درک است که مومنین با توجه به تناقضات درونی و احساس ناامنی نسبت به محتوای دینی خود، تلاش کنند تا با دست اندازی به علم اسفل برای علم اولی اعتبار کسب کنند، اما باید بگویم که از نظر من چاره این حالت آنها بازنگری و نواندیشی در آن مفاهیم است
درکل با این فکر به خرید و مطالعه کتاب اقدام کردم که ممکن است بیانات جدیدی بشنوم، اما با یک سری دعاوی تکراری، متناقص و غیر قابل راستی آزمایی مواجه شدم
دیگر اینکه، منطق استقرای ناقصه علوم تجربی به نتایج مختلفی در باب فرگشت، روانشناسی و... رسیده که ابدا مورد قبول عموم مسلمانان نیستند و در بهترین حالت با متن دینی و هرمونوتیک دین اسلام منافات اساسی دارند. افتومنون ببعض و تکفرون ببعض؟
و سوم، کاملا قابل درک است که مومنین با توجه به تناقضات درونی و احساس ناامنی نسبت به محتوای دینی خود، تلاش کنند تا با دست اندازی به علم اسفل برای علم اولی اعتبار کسب کنند، اما باید بگویم که از نظر من چاره این حالت آنها بازنگری و نواندیشی در آن مفاهیم است
درکل با این فکر به خرید و مطالعه کتاب اقدام کردم که ممکن است بیانات جدیدی بشنوم، اما با یک سری دعاوی تکراری، متناقص و غیر قابل راستی آزمایی مواجه شدم